Coca-Cola VS Pepsi: Bitka najvećih marketing rivala

Postoji vekovno pitanje koje svi postavljamo: Pepsi ili Coca-Cola? Javnost snažno preferira jedno ili drugo. Retko ćete naći nekoga ko uživa u oba. Kola je bila prva soda ikada stvorena davne 1886. Tada se 1898. čim se Pepsi pojavio na tržištu rodilo rivalstvo koje traje i danas. Danas svaka marka ima snažno i različito prisustvo zahvaljujući individualnim marketinškim strategijama koje ih čine očigledno drugačijima. 

Generalno, Cola je poznata po promovisanju emocionalne vezanosti kroz svoje kampanje. Pokrenuli su kampanju „Podelite coca-colu“ koja je prodavala limenke coca-cole sa najčešćim imenima odštampanim na etiketi. Ovo je podstaklo potrošače da pronađu boce sa imenima najmilijih koje će deliti. Kampanja je bila toliko uspešna, da su do kraja proširili broj imena sa 250 na 1000. S druge strane, Pepsi je nadaleko poznat po priznanjima slavnih i ne stavljaju toliko jak naglasak na sentimentalnu vrednost. Njihov prvi oglas o slavnim ličnostima bio je 1984. godine, koji je uključivao Majkla Džeksona kako pleše na ulici sa grupom male dece. Slogan korišćen na kraju reklame rekao je, „izbor nove generacije“, na kraju predstavljajući Pepsi kao bezalkoholno piće za mladu publiku. 

Iako ovi glavni konglomerati imaju druge brendove ispod sebe, marketinško rivalstvo ostaje na vrhu između matičnih marki koje se bore da postanu omiljeno bezalkoholno piće na svetu. 

Život pre ratova cole 

Coca-Cola prati svoju istoriju još od 1886. Tada je farmaceut u Atlanti, Džordžija po imenu John S. Pemberton, stvorio ono što je prvobitno bilo u bocama. Farmaceut iz Severne Karoline Caleb Bradham predstavio je ono što se prvi put nazivalo „Brad’s Drink“ 1893. godine. Zvanično je postao Pepsi – od grčke reči koja znači „varenje“ – 1898. godine. 

U trenutku kada se pojavio Pepsi, njegov rival je već prodavao više od milion galona svog proizvoda godišnje. Coca-Cola je takođe imala prvu potvrdu slavnih. 1900. godine pevačica i glumica Hilda Clark je predstavljena u reklamama Cole s početkom 20. Veka. 

coca-cola uveliko se širi, a Pepsi bankrotira

Do 1910. Pepsi je imao franšize u 24 države. Otprilike u to vreme, kompanija je godišnje prodavala oko 100.000 galona svog proizvoda. U međuvremenu, Cola je nastavila sa upotrebom značajnih ličnosti u svojim različitim oglasnim kampanjama. Najpopularniji oglasi prikazivali su vrhunske sportiste dana, često bejzbol igrače. 

Coca-Cola je bila prva od dve kompanije koja se proširila van Sjedinjenih Država kada je fabrika otvorena na Filipinima 1915. godine. U vreme kada su nastupile Rutljive dvadesete, Coca-Cola je takođe uspostavila svoje prisustvo u Evropi. Krajem 30-ih, kompanija je dalje proširila svoj marketinški doseg u Australiju i Južnu Afriku. 

Čitava bitka Coca-Cole i Pepsi skoro je postala tačka kada je racioniranje šećera u Prvom svetskom ratu primoralo Pepsi da bankrotira 1923. Otprilike pet godina kasnije, kompanija je prodata i preseljena u Virdžiniju.

Razvijanje ikoničnih logotipa

Pregled marketinške zavade Coca-Cola i Pepsi nije potpun bez uvida u ikone logotipa svake marke i korišćenih boja. Napokon, treba nešto reći za psihologiju boja u marketingu. Iz tog razloga, i Coca-Cola i Pepsi pažljivo promišljaju boje povezane sa svojim brendovima. 

Prvi Pepsijev logotip korišćen 1898. godine sadržavao je prljav, teško čitljiv font koji je vremenom postepeno dorađivan da bi se više isticao. Logotip koji većina ljudi povezuje sa ovim napitkom debitovao je 1940-ih tokom Drugog svetskog rata. Kompanija se odlučila za kombinaciju crvene, bele i plave boje kako bi iskoristila snažna osećanja patriotizma koja su dominirala u zemlji. 

Poznata crvena boja pozadine kompanije Coca-Cola prvi put se pojavila kao pozadina njenih belih slova krajem 1940-ih. Kompanija je koristila ovu kombinaciju u svom oglašavanju kako bi povećala svest i prepoznatljivost svog brenda. Ali knjigovođa, dr. Pemberton, tvorca Coca-Cole, Frank M. Robinson, stvorio je poznati logotip brenda krajem 1800-ih. Konturna boca kompanije debitovala je 1915. godine, a talas je nastupio 1969. Godine. 

Uđite u reklamni džingl

Tokom ranih godina rata između Coca-Cole i Pepsija, Coca-Cola je imala prednost zahvaljujući seriji nezaboravnih i impresivnih reklama. Međutim, Pepsi se ubrzo suprotstavio uspešnim reklamnim kampanjama kompanije Coca-Cola iz 1930-ih i 40-ih godina premijerom reklamnog džingla. 

1939. Pepsi je stvorio ono što se smatra prvim reklamnim džinglom. Prvobitno nazvana „NickelNickel“ kako bi odražavala pristupačnu cenu primarnog proizvoda kompanije, melodija je ubrzo preimenovana u „Pepsi-Cola Hits the Spot“. Više od milion primeraka džingla bilo je smešteno u džubokse širom Sjedinjenih Država. 

Sledeći aspekt marketinga je saznanje da li možete opravdati povećanje cena proizvoda. Tokom Drugog svetskog rata, Coca-Cola je stekla reputaciju zbog svojih boca sa niklom – toliko da se termin „nikal-koksa“ često koristio u svakodnevnom razgovoru. 

Ali kada se rat završio, kompanija je smatrala da je imala dovoljno marketinško prisustvo da opravda rast cena. Otprilike u isto vreme Pepsi je počeo da prodaje svoja pića u limenkama. 

Zabavna činjenica: Pepsi je takođe mudro odlučio da 1940. godine kupi plantažu šećera na Kubi kako bi izbegao još problema sa nestašicom šećera! 

coca-cola protiv Pepsija: Počinje bitka za TV reklame

Coke-Cola je brzo iskoristila moć televizije u nastajanju pedesetih godina. Na Dan zahvalnosti 1950. godine kompanija je emitovala polusatnu reklamu na CBS-u. Kompanija je takođe 1953. godine predstavila svoj vlastiti radio-prikladan album pod nazivom „Coke Time“. 

U međuvremenu, tadašnji predsednik Pepsija, Al Steele, odlučio je da promeni strategiju oglašavanja kompanije. Njegova supruga, glumica Joan Cravford, predložila je da Pepsi više postane stil života, a ne onaj koji naglašava vrednost. 

Ova promena u strategiji ogledala se u ranim Pepsijevim TV oglasima pedesetih godina. Često su predstavljali dobro obučene parove u elegantnim okruženjima. Neke TV reklame kompanije iz tog vremena takođe su pokazale kako nudi visokokvalitetno piće savršeno za celu porodicu. 

Da bi dodatno naglasila „eleganciju“ Pepsija, kompanija je uvela uskovitlanu bočicu krajem 1950-ih. Ovo je bilo povezano sa uspešnom kampanjom „Budi društven, imaj pepsi“ koja je kombinovala TV oglase sa radio spotovima i štampanim oglasima. 

Nudi više opcija proizvoda

Do šezdesetih godina prošlog veka, i Coca-Cola i Pepsi distribuirani su u više od stotinu zemalja širom sveta. Tokom ovog vremena, Pepsi je odlučio da iskoristi tržište mladih tako što je sebe nazvao brendom „onih koji misle da su mladi“. Kompanija je nastavila sa oglašavanjem usmerenim na omladinu i do 21. veka. 

Još jedan važan aspekt marketinške bitke Coca-Cola i Pepsi je izbor proizvoda koji je svaka kompanija ponudila tokom godina. Slučajno su obe kompanije preduzele korake da kupcima predstave više opcija osim kole, počev od 1960-ih. 

Cola-in veliki potez bila je kupovina korporacije Minute Maid 1960. godine. Sprite, najuspešniji spin-off proizvod kompanije, pokrenut je 1961. Pepsi će kasnije steći međunarodna prava distribucije 7-Up, glavnog konkurentskog pića kompanije Sprite, sredinom 1980-ih – iako je dr Pepper vlasnik američkih prava. 

1964. godine Pepsi je svojim zdravstvenim kupcima dao mogućnost bez šećera sa Diet Pepsi. Coca-Cola suprotstavila se ovom potezu lansiranjem Fresco-a, dijetetskog bezalkoholnog pića od grejpa, citrusa, 1965. Dijetalna coca-cola pojavila se tek 1982. godine. 

Pepsi je izvršio značajnu sopstvenu kupovinu 60-ih. 1965. godine kompanija se spojila sa Frito-Lai, Inc. da bi formirala PepsiCo, Inc. Kompanija je iskoristila ovo novoformirano partnerstvo kako bi ljubiteljima kole pružila savršenog pratioca za njihov Pepsi – Doritos! To je takođe bilo vreme kada je Pepsi počeo da prodaje „Pepsi Generation“, misleći na mlađe potrošače pića. 

Što se tiče bitke Coca-Cola i Pepsi sa proširenjem brenda, to je u osnovi nerešeno. Sa stanovišta striktno broja, Cole je pobednik, jer kompanija sada poseduje više od 15 brendova – uključujući pekare Hi-C, Dasani i Bimbo. 

S druge strane, Pepsi se uglavnom fokusirao na dopunjavanje svog osnovnog posla sa pićima ponudom grickalica. Lais, Ruffles, Cracker Jack, Kuaker, Rice-A-Roni i Life (žitarice) samo su neki od mnogih poznatih i vrlo profitabilnih brendova zasnovanih na hrani u vlasništvu PepsiCo-a. 

Coca-Cola je doživela epski neuspeh proizvoda 1985. godine kada je kompanija odlučila da se poigra sa svojom klasičnom formulom i debituje New Coke. Masovna javna reakcija rezultirala je brzim povratkom prvobitne, voljene formule kompanije. Iako je ovo bila velika PR katastrofa za Colu (neki marketinški stručnjaci su je čak nazvali i „najvećom marketinškom propašću svih vremena“), kompanija je uspela da izađe iz čitave ove marketinške zbrke prilično neoštećena. 

Veliki ekran i plasman proizvoda

Još jedna marketinška taktika koju su obe kompanije uspešno koristile tokom godina je plasman proizvoda – marketinška tehnika koja vodi poreklo od kasnih 1920-ih. Najočigledniji primer za to je film iz 1961. godine “Jedan, dva, tri”, u kojem James Cagnei glumi visokog rukovodioca kompanije Coca-Cola. 

Ironično, film se završava novopromovisanim izvršnim radnikom koji koristi jedan od automata kompanije za aerodrom kako bi prosledio kolu svojoj porodici na proslavu. Zatim otkriva da je zapravo opskrbljen Pepsijem! 

Cola-ino prvo pojavljivanje u filmu, zapravo, bilo je u prazničnom klasiku iz 1946. godine „Divan je život.“, gde se može videti na polici prodavnice. 

Do 1960-ih, Coca-Cola proizvodi su se na neki način prikazivali u toliko filmova da je kompanija otvorila kancelariju u LA-u kako bi osigurala autentičnost kako je njen brend predstavljen. Na primer, ako je film smešten u raniji vremenski period, Coca-Cola bi se pobrinula da prikazano oglašavanje bude u skladu sa onim što je korišćeno u to vreme. 

Flash napred do 1980-ih i Pepsi će postići vlastiti puč za plasman proizvoda sa zapaženim pominjanjem u „Povratak u budućnost“ („Gimme a Pepsi Free …“) i istaknutim nastupom u nastavku 1989. godine. Sa druge strane, Čovek od čelika srušio se kroz bilbord Coca-Cole 1978. godine u filmu „Superman“, a u „E.T.“, filmu sa najvećom zaradom svih vremena u jednom trenutku, naslovno biće otvorilo je konzervu koka-kole. Piće kompanije takođe je bilo glavni deo radnje kultnog klasičnog filma iz 1980. godine „Bogovi moraju biti ludi“, gde je flaša koka-kole bačena iz aviona pokrenula niz događaja. 

Preporuke slavnih i Internet

Dvoje giganta kole proveli su veći deo ’70 -ih u veličanju mnogih divnih vrlina svojih proizvoda u raznim oglasima. Coca-Cola je zaradila pohvalu za svoj oglas na vrhu brda iz sredine 1970-ih (poznat kao „Voleo bih da naučim svet da peva u savršenoj harmoniji …“), a Pepsi je ohrabrivao ljude da uhvate taj „duh Pepsija“. 

Počevši od 1980-ih, Cola i Pepsi su to izdvojili velikim priznanjima poznatih ličnosti, pa otuda i referenca na „ratove rock and roller Coca-Cola“ Billija Joela u njegovom hitu iz kasnih 80-ih. Michael J. Fok i Michael Jackson su takođe radili seriju popularnih Pepsi reklama. Kompanija kola takođe je sponzorisala Džeksonov izuzetno uspešan Bad Tour. 

Uprkos pogrešnom koraku sa Madonnom 1989. godine, Pepsi je i dalje privlačio velike pop zvezde za svoje reklame. Druga značajna imena su Britnei Spears, Shakira, Kati Perri, Beionce, Ricki Martin i Ne-Io. 

Vhitnei Houston je slavno pevala svoje srce za Coca-Colu krajem 1980-ih. Kompanija Cola takođe bi imala uspeha sa reklamama visokog profila u kojima su učestvovali Paula Abdul i Elton John, Vill i. Am, Maroon 5 i Selena Gomez. Međutim, Pepsi se često smatra sveukupnim pobednikom sa priznanjima poznatih ličnosti ako se odlučite isključivo po moći zvezda i zaradi. 

Ali sa sportom je prilično ravnomerno. Obe kompanije su tokom decenija sponzorisale mnoštvo velikih sportskih događaja. A od 1928. godine Coca-Cola je povezana sa Olimpijskim igrama, a Pepsi ima dugoročni ugovor sa NFL-om. 

Nije iznenađujuće što su Coca-Cola i Pepsi postali izuzetno aktivni na mreži, posebno kada je marketing društvenih medija postao stvar. Da budemo pošteni, obe kompanije su imale svoj udeo u padovima i padovima društvenih medija. Ali što se tiče angažovanja na mreži, Cola je veliki pobednik među obožavaocima Facebook-a i pratiocima Tvitter-a. 

coca-cola protiv Pepsija: Po brojevima

U krajnjoj liniji, obe kompanije beleže stalni rast prihoda od sredine 1980-ih i nadalje. 

Budući da je Coca-Cola uglavnom zaglavila sa pićima, a Pepsi je imao vrlo unosan nalet na posao sa grickalicama, Pepsi ima malu prednost sa vrednostima zaliha. Takođe, Coca-Cola godišnje zarađuje oko 35 milijardi dolara prihoda, dok Pepsi generiše skoro 60 milijardi dolara godišnje – opet, uglavnom zbog širenja na tržište pića. 

Coca-Cola zapravo troši više od Pepsi na oglašavanje (dve milijarde do 1,1 milijarde dolara). Ovo verovatno objašnjava zašto je Coca-Cola na vrhu Pepsija sa tržišnim udelom od oko 10 procenata. Čini se da takve brojke nagoveštavaju da je Coca-Cola pobednik. To, međutim, nije nužno slučaj, jer obe kompanije imaju različite marketinške ciljeve i različite definicije pojma „uspeh“. Ovo je takođe podsetnik da marketinške odluke za bilo koji posao ili brend treba da budu vođene jasno utvrđenim ciljevima. 

Napokon, i Cola i Pepsi su dva najpriznatija brenda pića na svetu. 

Izvor: Pinckney; ContentWriters
Objavio: Vujić Dejan
You May Also Like